Mission


Il Centro Studi sulla disabilità e marginalità svolge attività di ricerca e formazione nel campo della pedagogia speciale. Dal 2010 il Centro è diretto dal prof. Luigi d’Alonzo, ordinario di Pedagogia Speciale e delegato del Rettore per l’integrazione degli allievi disabili in Università Cattolica.

Il Centro, conformemente alla concezione cristiana dell’uomo e della vita e alle finalità dell’Università Cattolica, si propone di:

  • sviluppare ricerche di settore e ricerche interdisciplinari sulle problematiche concernenti la disabilità;
  • sviluppare ricerche di settore e ricerche interdisciplinari sulle problematiche concernenti la marginalità, con particolare attenzione al malessere giovanile e alla devianza;
  • elaborare criteri interpretativi e di intervento alla luce della riflessione pedagogica, educativa e didattica;
  • provvedere alla individuazione di strategie formative per gli operatori pedagogici e per gli educatori operanti nell’extrascolastico;
  • impostare attività di consulenza per quelle realtà scolastiche particolarmente interessate e/o coinvolte nei problemi della disabilità e della marginalità;
  • approfondire le tematiche pedagogiche ed educative connesse alle difficoltà di apprendimento;
  • impostare attività di documentazione scientifica relativa alla disabilità e alla marginalità;
  • ideare attività di formazione e aggiornamento professionale rivolte a scuole, istituzioni formative, agenzie sociali, enti, associazioni che si occupano di disabilità e di marginalità.
  • effettuare consulenza pedagogica e didattica per insegnanti, educatori, genitori, direttori coinvolti in tematiche e problematiche speciali relative alla disabilità e marginalità.


This university was founded in 1921 and is currently made of five campuses (Milan, Rome, Piacenza, Brescia and Campobasso). Research activity draws on 54 institutes, 22 Departments and 70 research centres, and is aimed towards the study and understanding of crucial issues to life and society: new frontiers in economics and bioethics, changes in the field of law, family and cultural trends, mass media, changes in political systems, aims and goals of medicine, technological applications of mathematics and physics, and the most recent discoveries in environmental research.
The Centre work is based on research and training in the field of special education and since 2010 has been directed by prof. Luigi d’Alonzo, Full Professor of Special Education.
The main interest areas of the Centre are developing knowledge on education and learning, teaching and training professionals for the Special Education (teachers, educators, trainers, coordinators, social workers).
The Centre has primarily interest in education, care of the person and special needs, multicultural and social inclusion. It cooperates with local administrations on projects financed by the EU Structural Funds for equal opportunities and immigration. It currently organises post-graduate courses on care, education and training planners on European programmes.
The Centre aims and domain expertise are:

  • Developing educational and interdisciplinary research on issues concerning disability and marginality
  • Developing criteria for interpretation and intervention in the light of pedagogical reflection, education and teaching
  • Providing strategies for the identification of training of teaching professionals and educators working in schools and community services
  • Being a consultant core for the school realities
  • Deepen the pedagogical and educational issues related to new societal dimensions
  • Set activities of scientific data relating education and teaching processes
  • Developing training and professional development delivered to schools, educational institutions, social agencies, organizations, associations